Storytelling in Business
“In een tijd dat iedereen van alles deelt op Facebook en Twitter, over zichzelf, over het privéleven van anderen, móet je het wel persoonlijker maken.”– Jon Favreau, speechschrijver (tot 2013) van Amerikaans voormalig president Barack Obama.
Op televisie wordt de zendtijd in aanloop naar de verkiezingen steeds meer ingevuld met de politieke agenda’s van Den Haag. Eindeloze verkiezingsdebatten, reclames, interviews met politici. Meningen, visies en argumenten vliegen sneller door de ether dan een gemiddelde pingpongwedstrijd. Wat blijft hiervan hangen bij u als aanschouwer? Het schijnt zo te zijn dat we gemiddeld drie dingen onthouden van een speech of verhaal. Wat wil politiek Den Haag bij u op de agenda zetten? En hoe zorgen ze ervoor dat u precies datgene onthoudt wat zij willen?
Storytelling. Ik geloof dat dit een van de strategieën is waar wij nu als Nederlandse kiezer mee worden verleid.
“Politici die niets authentieks of persoonlijks in hun verhaal kunnen leggen, hebben het niet begrepen. Je wilt de kiezer overtuigen. Toch? Er moet persoonlijke bezieling in zitten.” – Jon Favreau
Alles wat wij voorbij zien komen uit Den Haag is zorgvuldig gepland, uitbedacht en volgens strategie. Ik vergelijk ze vaak met de nationale schouwburg. Los van de discussie op inhoud en politieke voorkeuren is dit gearrangeerde huwelijk tussen overtuigen, “de waarheid ombuigen” en verzwijgen een mooie aanleiding om het over storytelling te hebben.
“Henk & Ingrid” is een van de meest bekende en sprekende voorbeelden van storytelling in de politiek. Zij vormen een fictief Nederlands stel, hebben een koophuis in een Vinexwijk, twee schoolgaande kinderen, een modaal inkomen en allebei een baan. Wilders stelt dat zijn partij het opneemt voor “Henk en Ingrid, de doorsnee Nederlanders”.
Iedereen heeft zo zijn eigen beeld bij Henk & Ingrid, het spreekt tot de verbeelding, het werd opgepakt en het lijkt bijna algemeen bekend te zijn wie de doelgroep is van de kiezer voor in dit geval de PVV.
Eind 2014 heb ik de opleiding Storytelling in Business gevolgd om mijn fascinatie voor het vertellen van verhalen in een zakelijk kader te plaatsen. Tijdens trainingen en NLP opleidingen die ik geef en in mijn werk als Business coach maak ik al jarenlang gebruik van metaforen, aansprekende voorbeelden of andere verhalen. Een verhaal spreekt je fantasie en verbeeldingsvermogen aan en blijft veel beter hangen dan droge feiten.
Iets krijgt pas werkelijk betekenis in de juiste context. Van oudsher dragen we kennis over in de vorm van verhalen. De bijbel is hier wat mij betreft een prachtig voorbeeld van. Wanneer je iets over wilt brengen aan je gesprekspartner, probeer het dan eens met een mooi verhaal. In het juiste Frame wordt een foto een schilderij.
Deze blog is geschreven door NLP-trainer Connie Keurentjes