Waarom koop je een zadelhoes?
Waarom koop je een zadelhoes?
Koop je om een ongemak of probleem te voorkomen?
Of koop jij om een ongemak of probleem op te lossen?
Vorige week verraste mijn jongere zus me met de aankoop van een volgens haar zeer prijsaantrekkelijk handigheidje: een plastic zadelhoes voor het zadel van mijn net tweedehands aangeschafte fiets. Ze had er twee gekocht, omdat ze toch niet duur waren en zij er dan ook één zou hebben.
Handig, dacht ik, dan stop ik dat dekje in mijn fietstas of in zak van mijn jas en als het dan geregend heeft en mijn zadel nat is, dan kan ik mijn plastic dekje eroverheen doen en blijft mijn achterste droog. Probleem opgelost.
Ik bedankte mijn zus voor haar doordachte kadootje en deelde met haar mijn voornemen om dat zeker te gaan gebruiken in geval van een nat zadel.
Ze keek me wat verbaasd en vragend aan en zei vervolgens huh……..‘zo heb ik de aankoop niet bedoeld, het is juist bedoeld om te voorkomen dat jouw zadel nat wordt, dus dit moet je gebruiken voordat het gaat regenen en niet nadat het heeft geregend’.
Grappig toch? In NLP termen heet dit een meta-programma; een manier van denken. Jouw eigen manier van besluiten waarom je bijvoorbeeld een zadelhoes koopt.
En ieder doet op zijn eigen manier.
De één wordt aangezet tot actie door het willen voorkomen van ongemakken.
De ander komt juist in beweging door het vinden van de oplossing voor een ongemak.
En hoe doe jij dat?
Oefentips:
- Neem je laatste aankoop in gedachten. Heb je dit gekocht om iets te voorkomen, of juist om iets te bereiken?
- Wees creatief en bekijk beide kanten eens. Het kan zo maar zijn dat er veel meer (gebruiks)mogelijkheden naar de oppervlakte komen.
By Connie
Groeten uit Bavel.